Min tro

Nu är jag ganska exakt en vecka efter med dom här blogg utmaningarna, men vad gör det? Är kul att jag bara kan plocka ett ämne när jag känner att jag vill ha någonting att skriva om. Bilden har inte så mycket med ämnet att göra mer än att det var det första som dök upp i skallen när jag tänkte på tro. Bon Jovi är för övrigt jäkligt bra.

Tro är något som man kan tolka på många sätt, och man kan ha tro för många olika saker också. Jag har stor tro till att musik kan läka, skada, beröra, uppröra och mycket mer. Musik kan få en att skifta humör på några få sekunder. Jag tror också på att ärlighet är något som används alldeles för lite. Visst kan man dra en å annan vit lögn för att inte såra någon, men i grund och botten är det alltid bäst att tala om sanningen för den kommer alltid fram på ett eller annat sätt. Och vad sårar mest…att få veta en dålig nyhet på en gång, eller få veta att man levt i en lögn? Jag tror på att man ska behandla andra såsom man själv vill bli behandlad. Jag tror på GI-metoden även om jag helt givit upp den. Jag tror på att man måste vara lite knasig för att orka leva i det här konstiga samhället.

Om man ska se på tro såsom religion så vet jag inte riktigt. Jag tror på att det finns någon slags gud, men inte att Jesus var guds barn och inte på att dom tio budorden kommer ifrån honom även om det är ganska bra riktlinjer. Jag tror på ödet i alla fall…eller vad man nu ska kalla det? Jag har ju min tatuering på armen där det står ”Everything happens for a reason” och det är just det som jag tror på. Att man ska försöka se positiva saker även i det negativa. Hemska saker händer för att jag ska kunna växa som människa och bli bättre, fortsätta frammåt, bli starkare, lära mig något. Men att tro på ödet betyder inte att man bara kan sitta på sitt feta arsle och tänka ”är det meningen att det ska hända så händer det”, för det är inte riktigt så det fungerar. Ingenting händer helt av sig själv även om man ibland kan lyckas halka in på ett bananskal. Jag tror också på karma, att om man behandlar folk i sin omgivning väl så kommer man belönas för det i framtiden. Eller kalla det för en god cirkel om ni inte tror på övernaturliga saker…för det är ju lite av en självklarhet att det är mer chans att du får hjälp av någon när du behöver det om du har hjälpt ett par stycken innan.

Appropå övernaturligt så tror jag också på andar, oroliga själar. Men jag skulle inte vilja bli kontaktad av dom för då skulle jag definitivt få en hjärtattack och dö. Jag tror ju på ett liv efter döden för att det känns så konstigt om alla bara skulle försvinna. Tror att man föds om på nytt, om man nu inte har nått ouppklarat och fastnar som ande. 😉 Det är väl ungefär det jag har att säga om det här ämnet..

En tanke på “Min tro

  1. Ping: Blogg Utmaning « Chrimy – It takes a fool to remain sane

Lämna en kommentar